آمیخته بازاریابی در پرستاری

P4 بازاریابی یا آمیخته بازاریابی در پرستاری چیست؟

بازاریابی به بخشی جدایی‌ناپذیر از حوزه‌های زندگی در دنیای مدرن تبدیل شده است. برای هر نوع سازمانی ضروری است که از تکنیک‌های بازاریابی برای به‌دست‌آوردن طیف گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان به‌منظور افزایش فروش استفاده کند. ابزارهای بازاریابی در پرستاری به‌عنوان یک بخش کادر درمان نیز قابل‌استفاده هستند.

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی برای پیشبرد این حوزه بسیار مهم است. پرستاران می‌توانند با شرکت در دوره‌های پرسونال برندینگ برای پرستاران که توسط محبوبه رمضانیان ارائه می‌شود، ابتدا برندسازی خود، به‌عنوان یک متخصص در حیطه کادر درمان را آغاز کنند و سپس با استفاده از برند خود به بازاریابی بپردازند. درواقع 4 P بازاریابی یعنی محصول، قیمت، مکان و ترویج در پرستاری، باعث پیشرفت و توسعه آن می‌شود.

آمیخته بازاریابی در پرستاری

محصول (product)

اولین P در P4 بازاریابی (که گاهی اوقات به‌عنوان آمیخته بازاریابی از آن یاد می‌شود) مخفف محصول است. منظور از آمیخته بازاریابی، ترکیبی از عواملی است که می‌تواند توسط یک شرکت کنترل شود تا بر مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات آن تأثیر بگذارد.

در پرستاری عملی پیشرفته (advanced practice nursing= ANP) مفهوم محصول می‌تواند برای خدمات پزشکی ارائه شده توسط کارکنان کادر درمان (مانند پرستاران و پزشکان) یا داروها به کار رود. اگر محصول، خدمات پزشکی باشد، باید از منظر مشتری‌مداری و ایمنی بیمار موردتوجه قرار گیرد.

عملکرد پرستاری باید از کیفیت و رقابت‌پذیری بالایی برخوردار باشد تا بتواند نیازها و انتظارات مشتریان (بیماران) را برآورده کند. برخی از عناصر دیگر حیطه پرستاری ممکن است به‌عنوان محصولات بازاریابی طبقه‌بندی شوند. این‌ها ممکن است کالاها، رویدادها، مکان‌ها، دارایی‌ها، ایده‌ها، اطلاعات یا حتی سازمان‌ها به‌طورکلی باشند؛ بنابراین، کیفیت محصول، خواه یک خدمت باشد یا یک پرستار به‌عنوان فردی که خدمات را ارائه می‌دهد، عمدتاً موفقیت عملکرد سازمان و توانایی آن در تضمین ایمنی بیماران را تعیین می‌کند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
محتوای اینستاگرام پرستاری که برند شده است، چگونه است؟

قیمت (price)

دومین P در P4 بازاریابی نشان‌دهنده قیمت است. این “مقدار پولی است که از یک فرد خواسته می‌شود برای محصول ارائه شده بپردازد”. قیمت یک محصول یا خدمات خاص توسط هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای ارائه یک سرویس، پرداخت حقوق و همچنین هزینه‌های مستقیم تولید آن شکل می‌گیرد. سودآوری عاملی تأثیرگذار در اقتصاد مدرن جهان است. تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی شامل این ایده است و قیمت را عنصری تعیین‌کننده در عملکرد هر سازمانی می‌داند که هدف آن جلب رضایت مصرف‌کنندگان است.

پرستاری از مفهوم قیمت از منظر مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده می‌کند که امکان حفظ منابع مالی را با ارائه مداخلات پیشگیرانه فراهم می‌کند. درعین‌حال، هزینه داروها و خدمات نیز باید در استراتژی بازاریابی در نظر گرفته شود تا برای بیماران مقرون‌به‌صرفه بماند. از این دیدگاه که پرستار یک محصول است، مفهوم قیمت را باید در هزینه استخدام آن‌ها در بیمارستان در نظر گرفت.

محل (Placement)

مکان به‌عنوان سومین P بازاریابی شناخته می‌شود. مفهوم مکان همان‌طور که در بازاریابی به آن پرداخته می‌شود، دسترسی و دردسترس‌بودن محصول در بازار را در برمی‌گیرد. در پرستاری، مؤسسات و امکانات پزشکی مانند کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، اتاق‌های عمل یا مراکز درمانی محل بازاریابی هستند. دسترسی به آن‌ها برای بیماران بر دردسترس‌بودن کلی محصولات و خدمات معرفی شده در این تسهیلات تأثیر می‌گذارد و بر اثربخشی سازمان تأثیر می‌گذارد.

ترویج (promotion)

آخرین P مخفف یکی از تأثیرگذارترین مؤلفه‌ها در استراتژی بازار است که ترویج و تبلیغات است. مجموعه‌ای از اقدامات باهدف محبوبیت محصول یا خدمات در بین مصرف‌کنندگان بالقوه است که به هدف فروش محصول منجر می‌شود. خدمات پزشکی ارائه شده توسط پرستاران، ازنقطه‌نظر بازاریابی، محصول است. به همین دلیل است که ارتقای خدمات پرستاری در مجموعه فعالیت‌هایی نهفته است که بیماران را در مورد خدمات احتمالی که می‌توانند در مراکز پزشکی دریافت کنند، آگاه می‌کند. یک کمپین تبلیغاتی با برنامه‌ریزی صحیح ممکن است ابزار مؤثری برای اجرای طرح بازاریابی کلی باشد.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
اولین اصل پرسونال برندینگ: با "چرا" شروع کن

دوره‌های پرسونال برندینگ برای پرستاران

در پایان بحث، 4 P بازاریابی باید برای پرستاری به‌منظور بهبود عملکرد و رقابت سالم در دنیای مدرن به کار گرفته شود. برای معرفی خدمات و متخصصان پزشکی به‌عنوان یک محصول به بازار، ترکیب عوامل قیمت و مکان برای تبلیغ محصول و افزایش آگاهی بیماران ضروری است؛ بنابراین، هنگام استفاده از 4 P بازاریابی، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی باید بر ایمنی بیمار و کیفیت کار متخصصان به‌عنوان اولویت در برنامه بازاریابی تمرکز کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *