ویزیتور دارویی

ویزیتور دارویی با بازاریاب دارویی فرق می‌کند. شاید با خواندن این جمله کمی متعجب شده باشید؛ اما برای بهتر درک کردن این جمله لازم است که ابتدا کمی درباره خود حرفه ویزیتوری صحبت کنیم.

ویزیتور کیست؟

ویزیتور کسی است که به حرفه ویزیتوری مشغول است. بله ویزیتوری یک حرفه است که در شاخه مشاغل بازاریابی قرار می‌گیرد. اینکه آیا همه شرکت‌ها نیاز به ویزیتور دارند؟ طبیعتاً خیر. شرکت‌هایی نیاز به ویزیتور دارند که بسته به خدمات و محصولات خود نیاز به پخش مویرگی دارند و اینکه هدف آنها سفارش‌ها با حجم بالا است پرواضح است که شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی یکی از این شرکت‌ها است. ویزیتور دارویی عمدتاً به دنبال معرفی محصول باهدف جلب سفارش است. به‌طور ساده می‌توان گفت ویزیتور یک کاتالوگ زنده انسانی برای معرفی محصول و خدمات شرکت‌ها است. در واقع زمانی که برای یک محصول نیاز به تأکید بیشتر به‌صورت چهره‌به‌چهره باشد، ویزیتورها وارد عمل می‌شوند. ازاین‌رو ویزیتور یکی از مشاغل پرکاربرد است.

ویزیتور، بازاریاب یا فروشنده نیست!

متأسفانه، به دلیل معرفی نادرست حرفه ویزیتوری، شرکت‌های دارویی فرقی بین بازاریابی، فروشندگی و ویزیتوری قائل نیستند و یا اینکه هر سه را یکی می‌دانند و از شخصی که استخدام می‌کنند توقع دارند هر سه را پوشش دهند.

ویزیتور زمانی وارد عمل می‌شود که محصول بازاریابی شده باشد؛ یعنی اینکه از نظر کیفی بررسی شده باشد، قیمت‌گذاری شده باشد، توسط ابزارهای موجود تبلیغ شده باشد آنگاه ویزیتور برای تأکید بیشتر به‌منظور جلب سفارش وارد چرخه فروش محصول می‌شود. در واقع ویزیتوری مرحله میانی بین بازاریابی و فروشندگی است.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
7 گناه کبیره در بازاریابی محصولات و خدمات سلامت محور (بخش دوم)

دوره آموزشی ویزیتور دارویی

ویزیتور به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

از ویزیتور نباید انتظار داشت که چانه‌زنی بلد باشد؛ زیرا در حیطه وظایف او نیست؛ اما باید توقع داشت که با فن بیانش اعتماد ایجاد کند. قدرت انتقال برای مفاهیم داشته باشد. از تلاش خسته نشود؛ بنابراین جنسیت و میزان تحصیلات در این حرفه چندان مهم نیست؛ اما گذراندن دوره‌های ویژه برای آموزش چگونگی ویزیتوری صحیح الزامی است. هر شخصی نمی‌تواند بدون اینکه آموزش ببیند وارد این حرفه شود. ویزیتورهایی که دوره آموزشی ندیدند معمولاً از جملات و سوال جواب‌های تکراری استفاده می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان خلاقیت ندارند که بتوانند جلب‌اعتماد بیشتری داشته باشند. ویزیتور باید بتواند به‌موقع ساختارشکنی کند و باتوجه ‌به زمان و مکان برای جلب اعتماد شنونده تلاش کند. ویزیتور باید به نظم پایبند باشد و با دانستن علم رفتارشناسی از موقعیت‌ها در عین متانت به نفع خود استفاده کند. درعین‌حال ویزیتور باید وظیفه خود در برابر شرکت مرجع به‌عنوان‌مثال شرکت دارویی بداند و کاملاً با مطابق با خط مشی و چارچوب‌های شرکت رفتار کند.

یکی از جاهایی که در تدوین استراتژی بازاریابی باید دیده شود، دادن برنامه‌های کاربردی به ویزیتورها است. در واقع این برنامه اگر صحیح باشد می‌تواند بهره‌وری ویزیتور را افزایش دهد.

ویزیتور باید کاملاً در جریان ویژگی‌ها، ضعف‌ها و قوت‌های محصول قرار بگیرد. باید بتواند دلایل مقایسه‌ای منطبق با محصول برای مشتری ارائه دهد. باید درباره استفاده و عدم استفاده محصول مشتری را قانع کند. تمام این‌ها نیاز به تدوین استراتژی از طرف تیم بازاریابی شرکت دارد.

به‌طورکلی یک ویزیتور باید رفتار تیمی بلد باشد و در چارچوب اهداف شرکت حرکت کند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
بازاریاب دارویی قبل از هر کاری باید پزشک مخاطب خود را آنالیز کند!

با خواندن این مطلب چیزی که پرواضح است این است که بدون آموزش ویزیتور موفق به وجود نمی‌آید. به همین منظور محبوبه رمضانیان باسابقه ۱۵ ساله در زمینه فروش و بازاریابی صنعت دارویی، دوره‌های آموزشی ویزیتور موفق، دوره آموزشی فروش و بازاریابی دارو و تجهیزات پزشکی ارائه می‌دهد.

چنانچه قبل از شرکت در دوره‌های آموزشی نیاز به مشاوره در زمینه ویزیتوری، بازاریابی و فروش دارید از طریق وب‌سایت محبوبه رمضانیان با ما در تماس باشید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *