تفاوت برندسازی و بازاریابی در صنعت دارویی

 با یک جستجوی ساده از تفاوت برندسازی و بازاریابی در گوگل به مطالب زیادی دسترسی پیدا خواهیم کرد که در این مورد کامل و مفصل توضیح داده‌اند. اما مطلبی به طور خاص درباره تفاوت برندسازی و بازاریابی در صنعت دارویی اشاره نکرده است. ما در وب‌سایت محبوبه رمضانیان مدرس و مشاور برندسازی و بازاریابی در صنعت دارویی به طور ویژه به این مطلب خواهیم پرداخت.

در صنعت دارویی علاوه بر اینکه شرکت دارویی باید برندسازی انجام دهد، برندینگ پرستاران، برندسازی پزشکان و به‌طورکلی برندینگ کادر درمان هم بسیار حائز اهمیت است.

در استراتژی فروش محصول و خدمات در صنعت دارویی، نگاه اصلی بر روی کادر درمان است. از نظر بازاریابی دارویی مخاطب هدف، پزشکان و پرستاران و سایر کادر درمان هستند؛ بنابراین روند بازاریابی با زمانی که مخاطب مردم عادی هستند، فرق می‌کند. بحث ما بر سر سختی و آسانی بازاریابی دارویی نیست بحث بر سر این است که این نوع بازاریابی از اساس متفاوت است. حالا شاید بگوییم این قضیه چه فرقی می‌کند؟ فرق آن این است که درست است که بازاریابی دارویی برای فروش به کادر درمان تعریف می‌شود؛ اما کدام کادر درمان؟ کادر درمانی که برند شده باشد. پزشکان و پرستارانی که بر روی برندسازی خود کار کرده باشند. حتماً متوجه شده‌اید که در صنعت دارویی برندسازی و فروش بر روی یک محصول اتفاق نمی‌افتد. درست است که شرکت دارویی هم برای اینکه تأیید کادر درمان را بگیرد باید از قبل روی برند خود کار کرده باشد؛ اما الان بحث بر سر فروش دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی است که برند شده‌اند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
چگونه به عنوان یک پزشک برند خودم را بسازم؟

منظور از برندسازی کادر درمان چیست؟

با دیدن کلمه برندینگ اولین چیزی که به ذهن می‌رسد انتخاب لوگو، رنگ‌سازمانی، شعار و… است؛ اما در صنعت دارویی برندسازی متفاوت است.

برندسازی در صنعت دارویی یعنی هویت‌سازی. کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران باید هویتی برای خودساخته باشند که اول‌ازهمه مورداعتماد همگان باشد. در دوران پاندمی کووید چه بسیار پزشکان و پرستارانی بودند که از طریق صفحات شخصی خود اطلاعات پزشکی به افراد می‌دادند و معتمد همگان بودند. برای راستی‌آزمایی اطلاعات منتشر شده در جامعه افراد به این صفحات مراجعه می‌کردند و نظرات آنها را جویا می‌شدند. این بدان معناست که این کادر درمان بر روی برند خود کارکرده‌اند و توانسته‌اند اعتمادسازی کنند. گفتنی است که پزشک و پرستاری که به‌عنوان برند شناخته شده است نباید هرگز کاری کند که اعتماد افراد را خدشه‌دار کنند.

بنابراین، شرکت دارویی زمانی باید برای معرفی و فروش محصول به این افراد مراجعه کند که از دارو و تجهیزات پزشکی خود مطمئن باشد. پزشک و پرستاری که با صداقت اعتماد افراد را جلب نموده است هیچ‌وقت خلاف مسیر حرکت نمی‌کند و هیچ‌چیز را با صداقت عوض نمی‌کند. الویت این افراد سلامت جامعه است. 

منظور از بازاریابی دارو چیست؟

بازاریابی روندی است که منجر به فروش محصول می‌شود. بازاریابی روش‌های مختلفی دارد از قبیل بهینه‌سازی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی از طریق تولید محتوا، بازاریابی از طریق مدرپ و ویزیتور دارویی، بازاریابی از طریق کمپین‌های فروش.

تمام این روش‌ها به فروش دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمان منجر خواهد شد. در واقع کادر درمان باید قانع شوند که این محصول صرفه اقتصادی و سلامتی برای جامعه دارد و می‌تواند وارد چرخه درمان شود یا اینکه جایگزین محصول دیگری شود. از طریق کادر درمان است که جامعه متوجه وجود این محصول خواهند شد؛ بنابراین اگر استراتژی بازاریابی درست تدوین شده باشد برای معرفی و فروش محصول به پزشکان و پرستاران و کادر درمانی مراجعه می‌شود که در جامعه تأثیرگذار هستند و می‌توانند در صنعت دارویی مرزها را جابه‌جا کنند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
3 دلیل برای تبدیل شدن به یک پرستار با برند شخصی به نام "من"

دوره کامل بازاریابی دارو و تجهیزات پزشکی

 با خواندن این مطلب پرواضح است که در صنعت دارویی برندسازی و بازاریابی کاملاً متفاوت است و نیاز به آموزش‌های تخصصی دارد. ما در وب‌سایت محبوبه رمضانیان با سال‌ها سابقه در صنعت دارویی دوره‌های تخصصی برندسازی کادر درمان (برندسازی پرستاران، برندینگ پزشکان) را برگزار می‌کنیم. همچنین در وب‌سایت خود دوره کامل بازاریابی دارو و تجهیزات پزشکی را به‌صورت پکیج ارائه می‌دهیم. ازآنجایی‌که محصولات تولید شده در صنعت دارویی به طور مستقیم با سلامت روح و روان افراد در ارتباط است تمام تلاش خود را می‌کنیم که با بهترین آموزش‌ها نقشی تأثیرگذار در این صنعت داشته باشیم.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *