ممنوعیت تبلیغات دارویی در ایران

شاید کمتر کسی از افراد عادی بدانند که تبلیغات دارویی در ایران ممنوع است. البته این فقط خاص کشور ما نیست، تبلیغات دارویی در اکثر کشورهای دنیا غیرمجاز است. ما در این مطلب درباره درست و غلط این موضوع صحبت نخواهیم کرد فقط به تاثیراتی که تبلیغات دارویی در جامعه به جا میگذارد اشاره میکنیم.

تأثیرات مثبتی که تبلیغات دارویی در جامعه ایجاد می‌کند چیست؟

اولین و مهم‌ترین اثر تبلیغات دارویی توجه افراد به‌ سلامتی است. شاید خیلی از افراد در اثر بی‌دقتی و یا مشغله‌های زندگی اصلاً به مسئله سلامتی خود اهمیتی ندهند؛ اما با دیدن تبلیغات دارویی قطعاً به فکر فرو خواهند رفت که وضعیت سلامتی خود را بررسی کنند.

دومین مورد اینکه در تبلیغات دارویی معمولاً به علائم اولیه بیماری‌ها اشاره می‌شود که مبتلایان بیماری ممکن است تا آن لحظه به آن بی‌اعتنا بوده و علائم را طبیعی تلقی کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که در این مورد تبلیغات دارویی می‌تواند جلوی برخی از بیماری‌های پرخطر را بگیرد.

سومین اثری که تبلیغات دارویی در یک جامعه می‌گذارد استفاده به‌اندازه، درست و منظم داروها است. سرانه مصرف خودسرانه دارو در کشورهایی مانند ایران روزبه‌روز در حال افزایش است. از طرف دیگر استفاده نامنظم و نیمه‌تمام دوزهای دارویی تجویز شده توسط پزشکان بسیار متداول است. با دیدن تبلیغات دارویی و آگاهی از اثرات دارو معمولاً این مسائل روبه‌کاهش می‌رود.

چهارمین فایده‌ای که برای تبلیغات دارویی بیان می‌شود این است که معمولاً افراد به مراجعه به پزشک اهمیت بیشتری می‌دهند و این مورد از این نظر حائز اهمیت است که شاید بیماری‌های نهفته دیگری در افراد مراجعه‌کننده توسط پزشک کشف و درمان شود که باعث بالارفتن سلامت عمومی جامعه خواهد شد. قطعاً بالابودن آمار سلامتی در هر جامعه سرمایه ارزشمندی به‌حساب می‌آید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
3 راه برای بازگشت پس از یک دوره فروش بد

تأثیرات مثبت تبلیغات دارویی در جامعه

تأثیرات منفی که تبلیغات دارویی در جامعه ایجاد می‌کند چیست؟

به طور حتم دلیل مخالفت کشورهایی مانند ایران با تبلیغات دارویی تأثیرات منفی این تبلیغات بر جامعه است که از جمله این موارد می‌توان به تمرکز جامعه به بیماری‌ها اشاره کرد. این بدان معناست که بسیاری از علائمی که افراد با آن روبه‌رو می‌شوند بیماری محسوب نمی‌شود و سیر تکاملی بدن به‌حساب می‌آید؛ مانند مسائل مربوط به زیبایی‌های پوستی و یا مسائل جنسی. اما تبلیغات دارویی این مسائل را به‌گونه‌ای گوشزد می‌کند که از حالت طبیعی به بیماری تبدیل خواهد شد و افراد تمام انرژی خود را برای درمان مسائلی تلف می‌کنند که در واقع طبیعت انسانی است. این مسئله به لحاظ روانی به جامعه آسیب خواهد زد.

دومین اثر منفی تبلیغات دارویی در این است که بیماران فقط جنبه‌های خوب و مفید یک دارو را می‌شنوند و ممکن است به‌اشتباه فکر کنند که دارو صددرصد منفعت است در حالیه تمام داروها در کنار منافعی که در درمان بیماری‌ها به فرد می‌رسانند عوارض جانبی هم به دنبال دارند که بیمار باید حتماً از آن مطلع شود و بداند که وقتی یک دارو تبلیغ می‌شود دلیل به بی‌ضرر بودن آن به طور صددرصد نیست. این مورد باعث می‌شود که برخی در مصرف دارو زیاده‌روی کنند بدون اینکه از عوارض جانبی این کار مطلع باشند.

فضای سلامت و درمان، بازار تجاری نیست!

به‌طورکلی علاوه بر اثراتی که تبلیغات دارویی بر افراد جامعه می‌گذارد، سازمان غذا و داروی کشورهایی که با تبلیغات دارویی مخالف هستند بر این باور هستند که مسائلی که با سلامت یک جامعه سروکار دارد نباید دم‌دستی باشد. منظور از دم‌دستی به این معنا است که در فضای تجاری عبارات و جملات باید قشنگ و جاذب باشند و همین امر ممکن است برای افراد معمولی که سواد پزشکی ندارند باعث سوءتعبیر شود و سلامت جامعه به خطر بیفتد.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:
راهکارهای نمایندگان علمی در اعتراض پزشکان

بهترین راه برای تبلیغات دارویی در کشورهایی مانند کشور ما، معرفی محصول برای کادر درمان است؛ زیرا هم سواد کافی دارند که قدرت تمیز صحت گفته‌ها را داشته باشند و هم در جامعه‌ای که مشغول به فعالیت هستند می‌توانند تأثیر خود را برای مصرف یا عدم مصرف یک دارو داشته باشند.

محبوبه رمضانیان از جمله کسانی است که با سال‌ها سابقه در صنعت دارویی و بازاریابی دارویی به‌خوبی با چهارچوب‌های تبلیغات و بازاریابی در ایران آشنایی دارد و می‌تواند به‌عنوان مشاور بازاریابی و فروش دارو و تجهیزات پزشکی در کنار شرکت‌های دارویی باشد. همچنین به‌عنوان مدرس، با ارائه دوره‌های کاربردی و تخصصی بازاریابی دارویی به کسانی که قصد دارند به‌عنوان ویزیتور دارویی، بازاریاب دارویی، مد رپ و نماینده علمی دارو در شرکت‌هایی دارویی فعالیت کنند کمک کند.

علاوه بر این محبوبه رمضانیان دوره‌های برندسازی پزشکان و برندینگ پرستاران را در وب‌سایت خود ارائه می‌دهد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *